Yleiset ehdot

Viimeksi päivitetty: 2025-05-08

Näitä yleisiä ehtoja (”Yleiset ehdot”) sovelletaan Doktorfi Oy:n, y-tunnus 3299856-5, osoite c/o InnovDr, Strandplatsgatan 6B, 426 76 Västra Frölunda (”Oireapu”) ja sinun, jäljempänä kuvattujen palveluiden ja toimintojen käyttäjän (”Asiakas”) välillä (erikseen ”Osapuoli” ja yhdessä ”Osapuolet”). Käyttämällä Oireapu-verkkosivuja hyväksyt nämä Yleiset ehdot. Nämä Yleiset ehdot eivät rajoita sellaisia sinulle kuluttajana kuluttajansuojalain mukaan kuuluvia oikeuksia, joista ei voida sopimuksella poiketa.

1. Yleistä

1.1 Oireapu on digitaalinen sähköisen terveydenhuollon palvelualusta, johon pääsee Oireapu.fi-sivuston tai kunkin palvelun verkkosivuston Virtsaapu.fi kautta mobiili- tai pöytälaitteella.

1.2 Oireapu tuottaa palvelualustan kautta sinulle tarjotut terveyspalvelut. Palvelualustan Oireavulle tuottaa InnovDr AB (559059-3256, Strandplatsgatan 6B, 426 76 Västra Frölunda).

1.3 Mikäli sinulle tarjottavan palvelun aikana käy ilmi, että asiasi ei sovellu Oireavulla hoidettavaksi, ohjaamme sinut lähiterveydenhuollon piiriin. Tätä palvelua ei ole tarkoitettu käytettäväksi tilanteissa, jotka vaativat kiireellistä lääketieteellistä hoitoa. Näissä tilanteissa sinun tulee välittömästi hakeutua lähimmän sairaalan päivystykseen tai soittaa hätänumeroon. Jos Oireavulta saadun hoidon jälkeen hoidettu tila huononee, sinun on otettava yhteyttä julkiseen terveydenhuoltoon.

1.4 Jotta Asiakas voi käyttää Oireavun palveluja, hänen on pystyttävä tunnistautumaan sähköisen vahvan tunnistautumisen avulla. Verkkosivustoa voi käyttää vain se henkilö, joka on tunnistautunut. Palvelun käyttäminen edellyttää täysi-ikäisyyttä.

1.5 Alaikäisen Asiakkaan huoltaja saa käyttää palvelua vain alaikäisen edun ja voimassa olevien lakien mukaisesti. Huoltaja ei saa katsoa alaikäistä koskevia tietoja ilman alaikäisen etukäteen antamaa hyväksyntää, jos hyväksyntä on tarpeen asia ja lapsen kehitystaso huomioiden.

2. Yrityksen vastuu

2.1 Me vastaamme siitä, että käyttämillämme terveydenhuollon ammattilaisilla on suomalainen lääkärinlupa ja voimassa oleva vakuutus. Pyrimme varmistamaan, että Oireavun tarjoamat palvelut toimivat hyvin, mutta emme voi taata, ettei teknisiä ongelmia esiinny. Jos teknisiä ongelmia ilmaantuu, ilmoitamme asiasta ja teemme parhaamme ratkaistaksemme ongelmat mahdollisimman pian.

3. Käytettävyys

Pyrimme myös korkeaan käytettävyyteen. Voit asiakkaana lähtökohtaisesti vierailla Oireavussa ympäri vuorokauden, ympäri vuoden. Lääkärit hoitavat tapauksia klo 07.30–22.00 välisenä aikana. Oireapu tarjoaa ilmaista tukea siihen, miten voit käyttää palveluita. Tämä tapahtuu muun muassa ottamalla yhteyttä sähköpostiosoitteeseemme: laakari@oireapu.fi.

Oireavun asiakaspalvelu vastaa arkisin klo 08:00-17:00.

Huomioithan kuitenkin, että palvelussa voi esiintyä ennalta arvaamattomia tai suunniteltuja keskeytyksiä palvelun ylläpitämisen vuoksi. Oireapu pidättää oikeuden keskeyttää tilapäisesti järjestelmän käyttäminen järjestelmän ylläpidon vuoksi, esimerkiksi korjatakseen virheitä tai tehdäkseen päivityksiä.

4. Asiakkaan vastuu

4.1 Asiakkaana sitoudut noudattamaan Yleisiä ehtoja ja muita mahdollisia Oireavun antamia ohjeita.

4.2 Asiakas on vastuussa niistä vastauksista/tiedoista, jotka hän antaa palvelujen käytön yhteydessä. Asiakas vastaa siitä, että hänen antamansa tiedot ovat oikeita ja täydellisiä. Oireapu ei vastaa vahingoista, jotka aiheutuvat Asiakkaan antamien virheellisten tietojen seurauksena. Lisäksi Asiakas on vastuussa siitä, ettei kukaan luvattomasti käytä Asiakkaan pankkitunnuksia käyttääkseen Oireapua. Jos Asiakas epäilee, että joku muu henkilö on saanut Asiakkaan pankkitunnukset käyttöönsä, on hänen välittömästi ryhdyttävä toimenpiteisiin kyseisen henkilön pääsyn rajoittamiseksi Oireapu-palveluun ja ilmoitettava tästä Oireavulle. Asiakas ei myöskään saa millään tavoin käsitellä tietoja, jotka ovat lainvastaisia tai vahingoittavat yritystä tai sen asiakkaita. Asiakas ei myöskään saa käyttää Oireapu-palveluita siten, että Oireapu kärsii välitöntä tai välillistä vahinkoa.

4.3 Asiakas on vastuussa toteuttamistaan toimista. Tämä tarkoittaa, että Asiakas on vastuussa kaikista siirtämistään tiedoista ja sähköisistä asiakirjoista. Asiakas ei saa käsitellä Oireavun kautta sähköisiä asiakirjoja, jotka loukkaavat kolmansien osapuolten oikeuksia tai jotka voidaan tulkita loukkaaviksi.

5. Sopimuskausi ja irtisanominen

5.1 Sopimus astuu voimaan, kun Asiakas on hyväksynyt nämä Yleiset ehdot. Sopimus on voimassa toistaiseksi. Sinulla on Asiakkaana oikeus irtisanoa sopimus milloin tahansa ja mistä tahansa syystä ja irtisanominen astuu voimaan välittömästi. Oireavulla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi, jos Asiakas laiminlyö Yleisten ehtojen mukaisen velvoitteensa.

6. Peruutus ja viivästys

6.1 Asiakkaalla on oikeus peruuttaa lähetetty palvelupyyntö maksutta ennen kuin lääkäri on avannut palvelupyynnön. Jos lääkäri on ehtinyt avata palvelupyynnön ennen pyynnön peruutusta, palvelusta peritään hinnaston mukainen maksu.

7. Immateriaalioikeudet

7.1 Oireapu omistaa kaikki oikeudet Oireavun, mukaan lukien, mutta ei rajoittuen, ohjelmistot, ulkoasun ja Oireavussa julkaistu sisältö. Nämä teokset ovat tekijänoikeussuojattuja, ja Oireapu pidättää itsellään kaikki tällaiset oikeudet.

Asiakas ei saa käyttää mitään osaa Oireavun tekijänoikeussuojatusta aineistosta kaupallisiin tarkoituksiin hankkimatta ensin lisenssiä Oireavulta tai Oireavun lisenssinantajilta.

8. Ehtojen muutokset

8.1. Oireavulla on oikeus tehdä vähäisiä muutoksia ehtoihin ilmoittamatta näistä muutoksista Asiakkaalle. Jos sopimukseen kuitenkin tehdään merkittäviä muutoksia, ilmoitamme niistä sinulle Asiakkaana sähköpostitse vähintään 30 päivää ennen uusien ehtojen voimaantuloa. Kuhunkin ostoon sovelletaan niitä ehtoja, jotka ovat olleet voimassa ostohetkellä. Oireavussa julkaistut Yleiset ehdot ovat aina päivitettyjä ja kulloinkin voimassa olevia. Uusiin asiakkaisiin sovelletaan viimeisimpiä julkaistuja Yleisiä ehtoja ja asiakkaat, jotka ovat aiemmin käyttäneet palvelua, hyväksyvät päivitetyt Yleiset ehdot jatkamalla palvelun käyttöä.

9. Hinta, laskutus ja maksu

9.1. Oireavun kautta tarjotusta hoidosta peritään kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen maksu 29 euroa.

9.2. Oireavun kautta tarjotuista hoidoista perittävä maksu suoritetaan käytössämme olevan Klarna Checkout -maksujärjestelmän kautta. Klarna Checkout -palvelulla voit valita sinulle sopivan maksutavan. Käytössäsi olevat vaihtoehdot ovat lasku, erämaksu, verkkopankit ja luottokortit. Käyttämällä Klarna Checkout -palvelua hyväksyt Klarna Bank AB:n ehdot, jotka löydät maksamisen yhteydessä. Maksamiseen liittyvissä kysymyksissä pyydämme ottamaan suoraan yhteyttä Klarnaan.

10. Ylivoimainen este

10.1 Oireapu ei ole vastuussa vahingoista tai toimituksen laiminlyönneistä, jotka johtuvat esteistä, joiden voidaan katsoa johtuvan ennakoimattomista, väistämättömistä esteistä tai esteistä, jotka eivät ole yhtiön hallinnassa. Oireapu ei ole vastuussa viivästyksistä tai muista velvoitteiden rikkomisista, jotka aiheutuvat Oireavusta riippumattomista syistä. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi vastaanottavan ammattihenkilön sairastuminen, keskeytys sähkönjakelussa, lakot tai vastaavat työtaistelutoimenpiteet, viestintä-, tietoliikenne- ja toimittajaongelmat, luonnonkatastrofit, kansalaislevottomuudet, ilkivalta, tulipalo, julkisoikeudelliset toimenpiteet sekä lainsäädännölliset muutokset, jotka muuttavat palvelun edellytyksiä, tai että määrätyn lääkkeen tilaus on myöhässä ja joita Oireapu ei voi kohtuudella poistaa.

11. Oireavun vastuu ja vastuun rajoittaminen

11.1 Oireapu ei ole velvollinen maksamaan korvausta Oireavun virheistä, puutteista tai muista sopimusrikkomuksista, ellei pakottava laki toisin edellytä. Potilasvahingot korvataan potilasvakuutuslain mukaisesti. Oireapu ei korvaa välillisiä vahinkoja (mukaan lukien tietojen menetys), ellei vahinko johdu Oireavun törkeästä huolimattomuudesta. Selkeyden vuoksi, Oireapu ei ole vastuussa terveydenhuollon tarjoajien Oireavun kautta antamasta hoidosta tai suosituksesta.

11.2. Oireavun vastuu on rajoitettu enintään 5000 euroon.

11.3 Asiakas on velvollinen esittämään Oireavulle korvausvaatimuksen ilman aiheetonta viivästystä sen jälkeen, kun vahinko on havaittu tai se olisi pitänyt havaita. Jos Asiakas ei tee näin, hän menettää oikeuden vaatimuksen esittämiseen.

11.4 Asiakkaan on maksettava Oireavulle vahingonkorvausta, jos Asiakas on loukannut kolmannen osapuolen immateriaalioikeuksia tai jos kolmas osapuoli esittää Oireavulle vaatimuksen, joka johtuu siitä, että Asiakas on käyttänyt Oireavun palveluja.

12. Henkilötiedot

12.1. Henkilötietojen käsittelystä Oireavussa säännellään tietosuojaselosteessa, johon voi tutustua [täällä].

13. Luottamuksellisuus, potilasasiakirjat ja vaitiolovelvollisuus

13.1 Kumpikin Osapuoli sitoutuu sopimussuhteen voimassaoloaikana pitämään luottamuksellisina kaikki toiselta Osapuolelta saamansa tiedot, jotka on ilmoitettu luottamuksellisiksi tai jotka ovat ilmeisen luottamuksellisia, ja olemaan käyttämättä näitä tietoja muuhun kuin näissä Yleisissä ehdoissa tarkoitettuun tarkoitukseen. Tietoja, jotka ovat tai tulevat julkisiksi muutoin kuin Yleisten ehtojen sisällön tai sovellettavan lainsäädännön rikkomisen vuoksi, ei pidetä luottamuksellisina.

13.2 Potilasasiakirjojen laatiminen, säilyttäminen ja luovuttaminen sekä vaitiolovelvollisuus toteutetaan niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti.

14. Ilmoitukset

14.1 Yleisten ehtojen mukaiset ilmoitukset toimitetaan kuriiripalvelun välityksellä tai sähköpostitse kummankin osapuolen ilmoittamaan osoitteeseen. Tällainen ilmoitus katsotaan toimitetuksi (a) toimitushetkellä (jos se toimitetaan kuriirin välityksellä) tai (b) lähetyshetkellä (jos se lähetetään sähköpostitse).

15. Siirto ja alihankkijoiden käyttö

14.1 Kumpikaan Osapuoli ei voi siirtää Yleisten ehtojen mukaisia oikeuksiaan tai velvollisuuksiaan kokonaan tai osittain ilman toisen Osapuolen etukäteen antamaa kirjallista suostumusta, lukuun ottamatta sitä poikkeusta, että Oireapu voi siirtää oikeuksiaan tai velvollisuuksiaan toiselle konserniyhtiölle.

15.2. Oireapu on oikeutettu käyttämään alihankkijoita näiden Yleisten ehtojen mukaisten velvoitteidensa täyttämiseen.

16. Riitojen ratkaiseminen ja sovellettava laki

16.1. Näitä Yleisiä ehtoja tulkitaan ja sovelletaan Suomen lainsäädännön mukaisesti.

16.2. Sopimussuhteesta aiheutuvat riidat ratkaistaan lopullisesti suomalaisessa tuomioistuimessa.